piątek, 9 września 2016

5 ZAMIENNIKÓW CUKRU


W dzisiejszym poście przygotowałam dla Was zdrowe zamienniki białego cukru czyli produktu, który gości we wszystkich domach i który jest używany na co dzień. Często nie jesteśmy się mu w stanie oprzeć, no bo czym było by życie bez słodkości, ciast i cukierków? Na szczęście z biegiem lat jest coraz więcej "zdrowych" zamienników cukru, co bardzo cieszy! Cukier - wszyscy wiemy, że jest szkodliwy i często nazywany "białą śmiercią" jednak mimo to są osoby, które używają go bez ograniczeń nie zastanawiając się jakie są tego konsekwencje.
Co robi cukier w naszym organizmie? Podnosi poziom glukozy we krwi co może skutkować cukrzycą, otyłością, problemami zdrowotnym, nadciśnieniem, próchnicą, zwiększa prawdopodobieństwo zachorować na raka oraz sprzyja chorobą serca..  Dlatego tak ważne jest jego ograniczenie w naszej diecie.






ZDROWE ZAMIENNIKI CUKRU

1. Erytrytol - jest to zdrowy słodzik, którego indeks glikemiczny wynosi 0 dlatego jest bezpieczny zarówno dla osób uprawiających sport jak i dla cukrzyków ponieważ nie podnosi poziomu glukozy we krwi!  Co lepsze nie zawiera kalorii, a jego smak jest bardzo zbliżony do smaku normalnego cukru. Nie powoduje wzdęć ani efektów przeczyszczających. To najzdrowszy z zamienników, dlatego jego cena jest niestety dość wysoka.
Kupiłam go z firmy lntenson w cenie 26zł za 500g.

2. Ksylitol - jest to cukier brzozowy. W przeciwieństwie do cukru zawiera on aż o 40% mniej kalorii i posiada zdecydowanie niższy indeks glikemiczny dzięki temu nie podwyższa on stężenia glukozy we krwi więc jest dobry zarówno dla cukrzyków jak i osób uprawiających sport. Stosowanie go w dużych ilościach może przynieść efekt przeczyszczający co jest jedyną wadą tego produktu. Dzienna maksymalna dawka ksylitolu to ok 8 łyżeczek.
Kupuję go również z firmy lntenson w cenie ok 13,50 za 500g.

3. Stewia - inaczej zwana zioło słodowe lub zioło miodowe, jest to słodzik dużo słodszy niż cukier. Jedna łyżeczka stewii odpowiada 1 szklance cukru. Stewia jest dość kontrowersyjna ponieważ jej liście są bardzo zdrowe i mają pozytywny wypływ na nasz organizm, zaś stewia w tabletach jest bardzo mocno przetworzona.

4. Miód - miód jest dużo lepszy od cukru, jednak również jak cukier jest kaloryczny i ma wysoki indeks glikemiczny. Miód ma mnóstwo potrzebnych i wartościowych składników odżywczych, ale nie powinno się go jeść codziennie tylko jako dodatek do naszej diety od czasu do czasu. Jest on bardzo podobny do zwykłego cukry dlatego jest jednym z gorszych zamienników cukru.

5. Syrop klonowy -  z nim jest podobnie jak z miodem. Posiada on wiele potrzebnych i wartościowych składników np potas, magnez, wapń, witaminy z grupy B jednak jest on nawet dużo bardziej kaloryczny niż cukier. Dlatego nie powinno się go stosować codziennie, ale od czasu do czasu jako urozmaicenie swojej diety. Także jeden  z gorszych zamienników cukru.

Indeks glikemiczny (IG) określa procentowo szybkość zwiększania stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktów w porównaniu ze zwiększeniem jakie następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy. Im niższy IG tym lepiej ponieważ świadczy o małym wzroście po posiłkowej glikemii. Produkty o wysokim IG np: chipsy, ziemniaki pieczone, piwo, zaś produkty o niskim IG np: warzywa, makaron al dente, chleb żytni pełnoziarnisty.

Według badać z 2012 roku w Polsce przeciętny Polak zjadł ok 39kg cukru w przeciągu roku! Zarówno w napojach, słodyczach, hamburgerach, dżemach itd.. To trochę przerażające , nie?
Niestety nie zdajemy sobie sprawy z tego, że cukier znajduję się w większości produktów na rynku, dlatego bardzo ważne jest czytanie etykiet i ograniczenie cukru!

Z przedstawionych propozycji jako zamiennik białego cukru najbardziej przekonującymi produktami są zdecydowanie erytrytol oraz ksylitol i to właśnie ten duet gości w mojej kuchni na co dzień :)
A Wy używacie któregoś z wymienionych zamienników cukru? A może nawet nie słyszeliście, że jest coś takiego? Podzielcie się ze mną Waszą opinią, chętnie poczytam co sądzicie na ich temat. :)

36 komentarzy :

  1. Muszę jeszcze erytrytol dorwać bo nie kosztowałam. Bardzo lubię też cukier kokosowy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Erytrytol bardzo polecam :D troszkę mniej słodszy niż cukier, ale najzdrowszy z zamienników. Muszę spróbować cukru kokosowego, nigdy o nim nie słyszałam :)

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. I am loving the post so much! Have a nice weekend:)

    irenethayer.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Czasami stosuje zamienniki, ale jakoś nie mogę się przekonać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czasami stosuje zamienniki, ale jakoś nie mogę się przekonać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety nie miałyśmy nigdy okazji spróbować takich zamienników cukru. Staramy się go używać jak najmniej. U nas dobrze sprawdza się dodawanie daktyli do owsianek, smothie czy koktajli w celu osłodzenia. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Odkąd pamiętam, nie słodzę herbaty. Myślę, że wyjdzie mi to tylko na zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie na szczęście (dla mnie, bo na nieszczęście gości :P ) cukru prawie nigdy nie ma. Ani kawy, ani herbaty nie słodzę, a do wypieków staram się używać zdrowszych zamienników, np. miodu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja stosuję erytrytol lub aspartam choć ten drugi nie jest zbyt zdrowy...

    OdpowiedzUsuń
  10. Syrop klonowy jest pycha <3

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Miałam kiedyś słodycze słodzone stewią

    OdpowiedzUsuń
  12. U mnie też był post o podobnej tematyce :) Osobiście używam regularnie miodu, choć do wypieków stosuję ksylitol :)
    >FOXYDIET<

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja uwielbiam herbatę z cukrem i cytryną. Ale herbaty owocowe i zielone ostatnio nauczyłam się pić bez cukru :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ze wszystkich wymienionych używam tylko miodu i bardzo rzadko syropu klonowego, do pozostałych jakoś nie umiem się przekonać

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja często sięgam po miód zamiast cukru :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam miód!! http://julladde.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. całe życie nie słodzę herbaty, ostatnio udało mi się przestać słodzić kawę i chyba już tak mi zostanie, a moim ulubionym zamiennikiem cukru jest naturalny miód.

    OdpowiedzUsuń
  18. zamienniki są nawet lepsze w smaku niż sam cukier ;)
    obserwuje

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny post, ja czasami sięgam po miód zamiast cukru ;) Obserwuję :D
    Pozdrawiam ♥ #Smile
    Nasz blog - klik

    OdpowiedzUsuń
  20. zdziwisz się, ale o ksylitolu słyszałam :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja nie słodzę ani kawy, ani herbaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Spośród wymienionych przez Ciebie stosuję miód i syrop klonowy, a poza tym jeszcze syrop daktylowy, kokosowy, a także cukier kokosowy i nie wiem co lubię najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  23. stewię uprawiam od kilku lat i świetnie sprawdza sie np w zaprawach owocowych :)
    na co dzień jednak stosuję ją sama, reszta rodzinki woli miód i cukier właśnie.

    OdpowiedzUsuń
  24. Erytrytol wydaje się być produktem idealnym. cena faktycznie dość wysoka, ale nieszkodliwa słodkość bez kalorii jest tego warta.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja obecnie zamiast cukru używam miodu, ale widze, że chyba muszę zamienić go na nieco zdrowszy zamiennik. :/

    OdpowiedzUsuń
  26. Na co dzień nie stosuję cukru a i po zamienniki rzadko sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  27. Te dejo mi blog de poesia por si quieres criticar gracias.
    Me gusta mucho el tuyo.
    http://anna-historias.blogspot.com.es.

    OdpowiedzUsuń
  28. ja niesłodze ewentualnie spożywam cukier, który znajduje się produktach :P

    OdpowiedzUsuń
  29. ciekawi mnie jak to jest z cukrem kokosowym bo ja taki w domu posiadam ;)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.